| « Jachthonden algemeen |
| Auteur |
Bericht |
cdk voorjager

|
Onderwerp: honden los ja/nee Geplaatst: Zo 07 Mrt, 2010 9:34 pm |
|
|
terwijl ik vele oudere topics aan het doorlezen ben rijzen de haren mij te berge. het gaat mij dan om mensen die een jachthond aanschaffen en daaar allerlei kunstjes mee willen doen. men wil dat ze jagen, voorstaan, apporteren, zwemmen en ook nog luisteren, dus gehoorzaam zijn.prima allemaal, maar doe dit op de daarvoor bestemde cursussen. ik lees zelfs dat mensen bij een boer gaan vragen of ze daar met hun hondje het land in mogen om fazanten te zoeken. zijn jullie gek of zo.ook het ongebreidelde loslopen van honden. leuk! hij/zij toont haar jachtinstinct! hij/zij gaat al achter de hazen of konijnen die ze vinden.leuk! mijn hondje was weg en bleef weg....plotseling stak er een ree het pad over en ja hoor, mijn hondje zat er achter.leuk!
Nee, dat is niet leuk en nog eens streng verboden ook.
in NL mogen honden niet loslopen, tenzij aangegeven dat dit wel is toegestaan en dan nog niet eens buiten de paden.
al die lieden, die hun hond(en) maar los laten lopen verpesten het voor de goedwillenden, die zich wel aan de regels houden.
ongelukken met schapen,roodwild,hazen zijn simpel te voorkomen door de hond aangelijnd te houden, en mag de hond los dan moet de hond ten allen tijde onder appél staan.
jachthond ja,trainen ja op de cursus,loslopen NEE, tenzij.
ik moest dit even kwijt, want het verschijnsel van loslopende honden wordt alleen maar erger en nu maar hopen dat de forummers zich een beetje aan de regels houden, dan scheelt dat weer een heleboel ergernis en dierenleed. _________________ jagen zonder hond moest verboden zijn
Groeten Cees |
|
| Naar boven |
|
 |
Diana forum-trainer

|
Onderwerp: Geplaatst: Zo 07 Mrt, 2010 9:42 pm |
|
|
Ok, dan ga ik nu een maltezertje kopen, hem op zijn kussentje vetmesten, en aan de lijn voor de poort van de school zijn behoefte laten doen, want wat moet je anders met een hond .
Het is misschien een schok dat er in nederland genoeg plaatsen zijn waar honden wel los mogen lopen, en dat er ook honden zijn die gewoon luisteren. _________________ www.gossies.nl
 |
|
| Naar boven |
|
 |
cdk voorjager

|
Onderwerp: Geplaatst: Zo 07 Mrt, 2010 10:49 pm |
|
|
ïntelligente"reactie _________________ jagen zonder hond moest verboden zijn
Groeten Cees |
|
| Naar boven |
|
 |
Diana forum-trainer

|
Onderwerp: Geplaatst: Zo 07 Mrt, 2010 11:15 pm |
|
|
.........op een intelligent stuk wellicht.
Ik vraag me af wat het nu werkelijk is waar je je zo aan stoort bij deze loslopende honden ?
Ik wil je best uitnodigen voor een wandeling met mijn loslopende luisterende honden in een gebied waar dat is toegestaan.
Ik vind het ook vreselijk om te lezen dat er honden zijn hier op het forum die er vandoor gaan, achter wild aan gaan, of nog erger misschien een ongeluk veroorzaken. Maar deze mensen vragen om hulp en tips, om hun hond veilig en gehoorzaam los te kunnen laten. Misschien nog ergerlijker soms hoe ze de tips in de wind lijken te slaan. Maar dan nog zijn er ook honden die wel gehoorzaam los kunnen lopen, en baasjes die volop hun best doen.
Mijn vermoeden is, en mijn excuses en corrigeer me als ik ongelijk heb, is dat er honden los lopen in jouw jachtveld ? _________________ www.gossies.nl
 |
|
| Naar boven |
|
 |
cdk voorjager

|
Onderwerp: Geplaatst: Zo 07 Mrt, 2010 11:45 pm |
|
|
nee Diana er lopen geen honden meer in ons jachtveld voor zover ik weet, maar de verregaande onwetendheid van lieden die het "leuk "vinden dat hun hond(en) wild hetzen, want dat is toch het jachtinstinct(?) en lieden die hun hond op verboden plaatsen (en dat zijn de meeste ) toch vrij laten darren en scheumen voordat er ook maar iets van appél/gehoorzaamheid opzit. want dit is toch leuk!! NEE , dit is niet leuk.
zolang er nog dit soort hondeneigenaren zijn zal ik hun "baasjes ",wie verzint dit rotwoord, hierop aanspreken _________________ jagen zonder hond moest verboden zijn
Groeten Cees |
|
| Naar boven |
|
 |
ranetje moderator

Lid sinds: Feb 08, 2007 Posts: 1173 Woonplaats: Nabijheid Arnhem
|
Onderwerp: Geplaatst: Ma 08 Mrt, 2010 12:25 am |
|
|
| cdk schreef: |
| ik lees zelfs dat mensen bij een boer gaan vragen of ze daar met hun hondje het land in mogen om fazanten te zoeken. |
Is het niet heel verstandig dat ze dat vragen?
De boer kan per slot nog altijd nee zeggen en ik denk dat hij dat ook wel zal doen.
Ik ben benieuwd waar je de verhalen hebt gevonden over het leuk vinden dat een hond achter hazen aan gaat?
Of dat het zijn natuur is en dat je dat niet zou kunnen of mogen stoppen.
Even afgezien van het topic van Sandor en zijn WSL
Ik krijg juist steeds de indruk dat op dit forum vooral wordt gewaarschuwd om de hond tegen te houden als hij dergelijke activiteiten ontplooit  _________________ Groeten van Rana, Ita en Nettie
 |
|
| Naar boven |
|
 |
Falco_langhaar nieuw lid

|
Onderwerp: Geplaatst: Ma 08 Mrt, 2010 12:27 am |
|
|
Cees denk aan je hart
Ben je aan de basiscursus BOA bezig ? |
|
| Naar boven |
|
 |
Diana forum-trainer

|
Onderwerp: Geplaatst: Ma 08 Mrt, 2010 9:07 am |
|
|
Ok, hondeneigenaren dan, en ze lopen niet meer in je jachtveld.
Maar ik denk dat het deel van de mensen die jij hier zo behoorlijk grof aanspreekt, niet hier op het forum zitten. Die zitten juist ook helemaal niet op jachttraining. Ranetje heeft hierin gelijk dat er hier genoeg wordt gewaarschuwd en er genoeg wordt gedaan om dat soort gedrag tegen te gaan. _________________ www.gossies.nl
 |
|
| Naar boven |
|
 |
ranetje moderator

|
Onderwerp: Geplaatst: Ma 08 Mrt, 2010 12:06 pm |
|
|
Het is jammer dat we hier natuurlijk toch maar een klein deel van de hondenbezitters kunnen bereiken.
Ik ben wel met cdk eens dat je nog heel veel hoort over "het is nou eenmaal de natuur van de hond" en vergelijkbare opmerkingen.
Alleen niet hier op dit forum
Het is geen excuus om het gedrag van de hond zo te laten.
Er zijn veel honden, en niet alleen jachthonden, die het heerlijk vinden om te hetzen.
De mensen die met hun hond aan de slag gaan hebben ook wel eens een enkele keer het nakijken ondanks hun inspanningen.
Alleen gebruiken ze "de natuur van de hond" niet als excuus.  _________________ Groeten van Rana, Ita en Nettie
 |
|
| Naar boven |
|
 |
Ebbes voorjager

|
Onderwerp: Geplaatst: Ma 08 Mrt, 2010 1:08 pm |
|
|
@ CDK,
ik denk zelf dat het (hier op het forum) wel meevalt.
De meeste onder ons zijn voorjagers, en de anderen willen het worden.
De onwetende zullen wel eens iets "doms" doen met hun hond, maar dit slaat zeker niet op iedereen hier.
De opmerking van jouw zijde "zijn jullie helemaal gek geworden" sla ik dan ook in de wind.
Ik train trouwens veldwerk bij een boer op het land, maar breng zelf mijn kwartels mee (en weer mee terug) .
Het toe juigen van hetzende honden heb ik nog nooit gezien..... en dat is maar goed ook!
Er zullen altijd lieden zijn die het wel leuk/stoer enz vinden als hun hond achter het wild aanvliegt, maar die vind je hier niet!
Groeten,
Menno |
|
| Naar boven |
|
 |
cdk voorjager

|
Onderwerp: Geplaatst: Di 09 Mrt, 2010 1:27 am |
|
|
Ranetje, ik heb je een mailtje gestuurd.misschien kan jij er iets mee want ik kan dit "voorbeeld " (nog) niet plaatsen.
je zult begrijpen dat dit één van de redenen is om deze topic te starten en ook maak ik van de gelegenheid gebruik om ALLE goedwillende en nadenkende forummers niet over een kam te scheren met de onnadenkenden. dit was ook nooit de bedoeling, maar blijkbaar voelt eenieder zich aangesproken, jammer. _________________ jagen zonder hond moest verboden zijn
Groeten Cees |
|
| Naar boven |
|
 |
Anna forum-trainer

|
Onderwerp: Geplaatst: Di 09 Mrt, 2010 9:49 am |
|
|
| ook maak ik van de gelegenheid gebruik om ALLE goedwillende en nadenkende forummers niet over een kam te scheren met de onnadenkenden. dit was ook nooit de bedoeling, maar blijkbaar voelt eenieder zich aangesproken, jammer. |
Ik ben het helemaal met je eens dat het ontzettend vervelend en schadelijk is als mensen hun (jacht)hond maar overal laten struinen met alle gevolgen van dien. Ik denk trouwens dat de meesten hier die mening wel zullen hebben.
Maar je schrijft zelf dit: "ik moest dit even kwijt, want het verschijnsel van loslopende honden wordt alleen maar erger en nu maar hopen dat de forummers zich een beetje aan de regels houden, dan scheelt dat weer een heleboel ergernis en dierenleed."
C'est le ton qui fait la musique... _________________ Groetjes |
|
| Naar boven |
|
 |
Ebbes voorjager

|
Onderwerp: Geplaatst: Di 09 Mrt, 2010 10:57 am |
|
|
@cdk,
Voelde mij niet aangesproken hoor!
Ik begrijp best wat je bedoeld  |
|
| Naar boven |
|
 |
ranetje moderator

|
Onderwerp: Geplaatst: Di 09 Mrt, 2010 1:38 pm |
|
|
Ranetje, ik heb je een mailtje gestuurd.misschien kan jij er iets mee want ik kan dit "voorbeeld " (nog) niet plaatsen.
je zult begrijpen dat dit één van de redenen is om deze topic te starten en ook maak ik van de gelegenheid gebruik om ALLE goedwillende en nadenkende forummers niet over een kam te scheren met de onnadenkenden. dit was ook nooit de bedoeling, maar blijkbaar voelt eenieder zich aangesproken, jammer. |
Ik heb je mail ontvangen, maar het lukt me niet om de bijbehorende foto's te uploaden, dus ik beschrijf ze maar.
Het betreft foto's van een edelhert (12 ender) die op klaarlichte dag samen met nog een paar herten probeerde een weg over te steken op de veluwe. (vermoedelijk vanwege hetzende honden)
Dit prachtige hert heeft de overkant niet gehaald.
Ik kan me voorstellen dat pijn doet om zo'n mooi dier geveld te zien worden.
Nog even afgezien van de gevaren voor het verkeer.
Fijn dat je duidelijk hebt gemaakt dat deze noodkreet niet bedoeld was om alle forummers op onverantwoordelijk gedrag aan te spreken.  _________________ Groeten van Rana, Ita en Nettie
 |
|
| Naar boven |
|
 |
Arjan voorjager

|
Onderwerp: Geplaatst: Wo 10 Mrt, 2010 11:46 am |
|
|
| ranetje schreef: |
(vermoedelijk vanwege hetzende honden)
|
dit vind ik dus een erg slecht voorbeeld waardoor de discussie niet zuiver blijft. Er gaat hier een discussie over wat loslopende honden al dan niet aanrichten, en dan wordt er een situatie bijgehaald die vermoedelijk het gevolg daarvan is...
Sja, zo kan ik er nog wel een paar verzinnen!
Ff voor de duidelijkheid: dit is van mij geen oordeel c.q. goedkeuring over hetzende honden!
Arjan |
|
| Naar boven |
|
 |
|
| Texten en foto's op deze website zijn onderhevig aan copyright. Overnemen is niet toegestaan! |