Aaaahhhh! We staan op een wachtlijst!
Hoe spannend is dat dan?! Natuurlijk is dat vrijblijvend, maar ik vind het wel heel erg spannend. Pups komen over ca 3 weken.
Gaat nu allemaal erg snel, maar we weten wel dat we 100% voor een labrador gaan, dus waarom niet.
Het teefje (Lola van de Moostzicht) die gedekt door een reu van de Rooise Heikant.
Ik wil daar komende week heen om kennis te maken.
Reu heeft jachtproeven op C en B niveau (hij is nu 4,5), teef heeft geen recentelijke jachttraining genoten (is op latere leeftijd bij huidige eigenaar terecht gekomen), maar heeft wel veel jachtpassie volgens de eigenaar. Meer dan de andere honden die ze heeft. Een jager wilde haar overkopen omdat hij wel heil in de hond zag en met haar wilde gaan jagen, maar de eigenaar heeft dat niet gedaan.
Met eerdere nakomelingen van haar wordt aan jachttraining gedaan en dat gaat erg goed (ik ga nog wel proberen contact op te nemen met mensen die een hond uit een eerder nestje hebben, voor info).
Ik ben benieuwd! Het is in ieder geval geen fieldtrial, en dat lijkt me wel zo fijn!
Hoe kan ik meer te weten komen over de achtergrond van Lola? Ik heb gegoogled op "van de Moostzicht", maar blijkbaar is dat nu geen labrador fokker meer, maar een fokker voor Berner Sennenhonden (wel in dezelfde plaats, dus ik denk wel dat het dezelfde mensen zijn).... Ik vind wel in de HD, ED en oog uitslagen labradors die van de Moostzicht heten. Iemand een idee hoe ik erachter kom wat dit voor labradors zijn?
Ik hoop de 20e ook nog labjes tegen te komen van de Moostzicht en de Rooise Heikant, of misschien wel eerdere nakomelingen van Lola.
Mochten we toch afhaken bij dit nestje, dan zitten er 2 nestjes in het verschiet bij goede fokkers. Die kunnen waarschijnlijk, als alles goed gaat, juni / juli weg bij moeder. Die nestjes hebben wel waarschijnlijk meer jachtbloed dan het nestje van Lola (maargoed, weet dus nog niet zoveel over Lola).
Maar het zegt mij enorm weinig allemaal....
Ik zie dat Storm uit Frankrijk komt, dat hij in 2005 geboren is en dat zijn moeder dysplasie A had.
Hoe kun je zo'n stamboom gebruiken dan?
@ Mieke, stambomen "gebruiken" gebeurd eigenlijk alleen door fokkers, om raszuiverheid en fouten te voorkomen. (inteelt). Dit in overleg met de rasvereniging.
Ik ken alleen de pedigree site van de DSL en overige jachthonden, is wel leuk om de voorouders van je hond te achterhalen
Lid sinds: Oct 15, 2006 Posts: 129 Woonplaats: ,S-GRAVENPOLDER
Onderwerp: Geplaatst: Di 09 Mrt, 2010 11:48 pm
Nu ik ben geen fokker maar raadpleeg toch echt wel de stambomen om zo een inzicht te krijgen uit welke lijn mijn hond gaat komen.
Dit wist ik dan ook niet bij mijn eerste hond maar heb me in de loop der jaren wel in verdiept waar en wat er bij welke fokkers(kennelnamen) gefokt werd/word.
Zo weet ik nu bij wie ik wel of bij wie ik niet bv. een werkhond kan halen. Of bij wie ik voor een show hond moet zijn.
Snap best dat Mieke dit niet makkelijk vind, als je wat meer uitleg wilt dan weet je mij te vinden.
Het wordt me steeds duidelijker welke fokkers werkhonden hebben en de dame waarbij ik nu op de wachtlijst staat heeft absoluut geen werkhond...
Ik weet nu wat meer over de moeder hond, en zij is geen werker. Ze apporteert niet en wil met name spelen met de buit.
De nakomelingen uit het vorig nestje hadden een meer ervaren jachthond als vader. De vader van komend nestje heeft B-niveau.
Hoe meer ik erover nadenk over wat ik wil, hoe meer ik uitkom op een echt werkende hond. Ik ga dus weel van de wachtlijst af daar want ik denk dat dat niet is wat ik zoek.
Ik heb gisteren contact gehad met een fokker die een nestje krijgt over 3 weken. Vader is fieldtrial (komt van de Hooydamhoeve), moeder is deels fieldtrial (komt van Millers Square). Ik heb lang met haar aan de telefoon gezeten om te bespreken of een pup uit die combinatie te doen is voor een beginner, maar zij had de indruk dat als je met de hond gaat trainen dit prima te doen is. Ze had eerder vergelijkbare nestjes gehad en pups bij "eerste eigenaren" geplaatst, en dat ging allemaal prima. Bij de een beter dan bij de ander, maar de ene voorjager heeft ook meer talent dan de ander (en ik denk (hoop) dat ik natuurlijk héél veel talent heb )
Ik sta 8e op de wachtlijst, dus dikke kans dat dit niks wordt, maar ik ga me meer richten op ouders uit werkende lijnen.
De fokker kiest zelf welke pup naar wie gaat en dat vind ik ook een fijn idee.
Onderwerp: Geplaatst: Wo 10 Mrt, 2010 12:23 pm
Ken pups uit het vorige nest. Zelfde combinatie als komend nest.
Lekkere pittige honden waar je echt wat mee kan.
Je moet er ook wat mee gaan doen anders zijn ze niet zo gezellig in huis.
Hoop dat er een pup bij zit voor je.
Wil je een reu of een teef?
Spannend hoor!
We willen een reu. Maar het is echt afwachten; op de echo waren 6 pups te zien, maar dat was maar een gedeelte van de buik.
Tsja, en je weet niet hoeveel eruit komen, maar ook niet welk geslacht. Echt super spannend!
Omdat we 9e (ipv 8e wat ik eerder zei, er zijn 8 wáchtenden voor ons...) staan op de wachtlijst zijn we nog verder aan het zoeken.
We staan inmiddels ook nog bij een andere fokker op de lijst.
Wat minder werkbloed, maar het lijkt mij ook best een leuke combi:
Withara's Sarahs Lovely Robin (reu)
HD A, ED vrij
Ooguitslag 25-08-09
OptiGen Normal
Exterieur: Uitmuntend, Duits Kampioen LCD
Werk: KNJV B, MAP B
x
Jamila from the Vicarage (teef)
HD A, ED vrij
Ooguitslag 21-06-09
Exterieur: Zeer goed
Werk: NLV-JPC B, KNJV C, GG-B
Nou heb ik al begrepen dat het goed is om goed door te vragen op de proeven; hoe vaak heeft een hond mee gedaan, was dat op bekend of onbekend terrein, het aantal punten dat is behaald... Dus dat ga ik ook zeker doen.
Ikzelf zou het erg leuk vinden om B niveau te halen met mijn hond. Wie weet zit A erin, maar met B zou ik al heel tevreden zijn omdat je dan ook al een goede samenwerking hebt.
De pups uit bovenstaand nest zijn al geboren en we gaan daar 22 maart heen om kennis te maken en meer info in te winnen (wat op zich een risico is omdat de pups er dus al zijn )
Tsja, en ondertussen blijf ik gewoon nog even doorzoeken.
GG-B is een gehoorzaamheidscursus/diploma (basis gehoorzaamheid).
Zie www.fhn.nl - tabje 'gedrag & gehoorzaamheid' uit de balk bovenin - tabje 'regelenten' in linker kolom.. In de reglementen zie je de omschrijving van hetgeen de hond dan moet kunnen, op het trainingveld van de hondenschool.
Ter vergelijking
KNJV-C:
- Aangelijnd en los volgen naast de geleider
- Op commando +/- 30 meter afstand nemen van de baas en op fluitsignaal weer netjes terugkomen (vooruit sturen & hier komen)
- Het 2 minuten uit zicht van de geleider blijven, op een aangewezen plaats
- Een apport te land halen, dat op +/-25 meter afstand wordt geworpen (bij KNJV een konijn, binnen de rasvereniging een dummy)
- Een apport uit diep water halen, welke vergezeld van geweerschot is geworpen (bij de KNJV een eend, binnen de rasvereniging een dummy)
GG-B:
1. Gedrag ten aanzien van andere honden (passeren zonder knokken)
2. Blijven liggen 2 minuten in zicht
3. Volgen aan de voet, aangelijnd
4. Volgen aan de voet, los
5. Appel op af stand (afstand is 1 meter van de geleider)
6. Komen op bevel (vanuit zit & wacht, dus vol aandacht voor de geleider)
7. Plaats sturen (vooruit richting riempje en daar gaan liggen)
8. Vlak apport (dummy of apporteerblok, te land, op 10 meter, zonder geluidje)
9. Omgang begeleider/hond _________________ groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl
Laatst aangepast door Ludmilla op Wo 10 Mrt, 2010 6:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Lid sinds: Feb 08, 2007 Posts: 1173 Woonplaats: Nabijheid Arnhem
Onderwerp: Geplaatst: Wo 10 Mrt, 2010 6:21 pm
Ludmilla schreef:
GG-B is een gehoorzaamheidscursus/diploma (basis gehoorzaamheid).
Zie www.fhn.nl - tabje 'gedrag & gehoorzaamheid' uit de balk bovenin - tabje 'regelenten' in linker kolom.. In de reglementen zie je de omschrijving van hetgeen de hond dan moet kunnen, op het trainingveld van de hondenschool.
Als het G&G-B van Cynophilia is, is er wel een behoorlijk ruime mate van gehoorzaamheid.
Dan is het het eerste landelijke examen van de G&G namelijk _________________ Groeten van Rana, Ita en Nettie
Onderwerp: Geplaatst: Wo 10 Mrt, 2010 6:22 pm
GGB programma is niet alleen bij het FHN.
Cynophilia heeft ook het GGB programma.
Het zijn elkaars tegenhangers(vind geen concurenten)
Cynophilia was vroeger alleen toegankelijk voor honden met een stamboom en daarom is het FHN er gekomen.
Tegenwoordig kan je bij beide organisators met en zonder stamboom meedoen.
Voordat je in de GGB komt moet je eerst nog een paar gehoorzaamheids cursussen doorlopen op club niveua.
Vanaf het GGB kan je wedstrijden lopen.
De gehoorzaamheid is natuurlijk een must .
Hierin leer je appel op de hond en dat heb je weer nodig in de jacht.
gr.labvriendin
PS Bij de Hooydamhoeve ligt ook een erg leuk nest waar nog reutjes uit beschikbaar zijn